10 nejlepších mysteriózních seriálů let 2010–2020
Období mezi lety 2010 a 2020 nabídlo nebývalý rozmach mysteriózních seriálů – příběhů, které se nebojí ohýbat čas, realitu ani lidskou mysl. Ať už se jedná o postapokalyptická podobenství, záhadná městečka nebo neklidné návraty mrtvých, jedno je jisté: napětí, znepokojení a fascinace jsou jejich společným jmenovatelem. Níže najdete výběr těch, které vystupují z řady ať už hloubkou námětu, atmosférou nebo zneklidňujícím zrcadlem, jež nastavují světu.
Twin Peaks: The Return (2017)
Když se David Lynch po čtvrtstoletí vrátil do městečka Twin Peaks, nikdo netušil, co čekat. Výsledkem je fascinující, třináctihodinový sen, v němž neexistuje jasné rozlišení mezi snem a skutečností. Vracejí se známé tváře, ale ne tak, jak si je pamatujeme. Realita se tříští, čas se láme a význam se ztrácí za rohem. Jde o dílo, které se neinterpretuje, ale prožívá – a to opakovaně.
See (2019)
V postapokalyptické budoucnosti je zrak považován za dávno zapomenutý mýtus. Lidé žijí ve společnosti, která přežívá bez schopnosti vidění, a každá zmínka o něm je pokládána za kacířství. Jason Momoa v hlavní roli bojuje nejen o přežití své rodiny, ale i o uchování pravdy. Když se narodí děti, které vidí, spustí se řetězec událostí, jenž může změnit svět. Seriál staví na napětí, vizuální krutosti i hluboké filozofii poznání.
Muž z Vysokého zámku (2015–2019)
Jak by vypadal svět, kdyby druhou světovou válku vyhráli nacisté? Spojené státy rozdělené mezi říši a japonské impérium, svět pod neustálým dohledem, a uprostřed toho kolují filmové záznamy z alternativní reality, která naznačuje, že historie mohla být jiná. Seriál podle románu Philipa K. Dicka mistrně propojuje dystopii, morální dilemata a naději v bezvýchodnosti.
Dark (2017–2020)
V městečku Winden se ztrácí děti. Ale tohle není obyčejné krimi – tahle německá série skládá mozaiku rodin, generací a časových smyček, které vedou zpět do minulosti, vpřed do budoucnosti a nakonec do bodu, kde čas sám ztrácí význam. Dark je mistrně zrežírovaný labyrint, kde každý detail má svůj význam a každé opomenutí může znamenat zhroucení celého světa.
The Terror (1. série, 2018)
První řada tohoto výjimečného počinu je adaptací stejnojmenného románu od Dana Simmonse a mistrně spojuje historické drama s psychologickým hororem a nadpřirozenými prvky. Postupně se z realistického přežití v arktickém pekle stává klaustrofobická a děsivá studie strachu, hladu a šílenství. Navíc se přidává záhadné arktické stvoření, které je možná jen vnějším projevem jejich vnitřního rozkladu.
Les Revenants / The Returned (2012–2015)
V odlehlém francouzském městečku se začnou vracet mrtví. Ne jako hrozivé přízraky, ale jako lidé, kteří nechápou, co se stalo. Pomalu, tísnivě a s dokonalým soundtrackem od Mogwai se buduje atmosféra, která není hororová v klasickém smyslu, ale o to víc mrazivá. Příběh o vině, návratu a nemožnosti začít znovu, i když se to tváří jinak.
True Detective (1. série, 2014)
Rust Cohle a Marty Hart. Louisiana. A rituální vraždy, které rozplétají víc než jen kriminální případ. První řada True Detective spojuje výtečné herectví, hutnou atmosféru a filozofické podtóny. Je to sice detektivka, ale rozhodně nečekejte Hercule Poirota.
Pozůstalí (2014–2017)
Dvě procenta lidí jednoho dne zmizí. Nikdo neví proč. Zůstávají ti, kteří nezmizeli – a musí se s tím nějak vyrovnat. The Leftovers není o tom, co se stalo, ale o tom, co zůstalo: prázdno, víra, vina, bolest a snaha najít nový smysl. Seriál je hlubokou emocionální sondou do lidské duše tváří v tvář nepochopitelnému.
Na jezeře (2014–2017)
Na první pohled drsná kriminálka z novozélandského venkova, ale pod povrchem velmi znepokojivý, pomalý a dusivě napjatý mysteriózní příběh. Když těhotná dvanáctiletá dívka zmizí, začne se odvíjet lavina podivností, nevyřčených traumat a temnoty skryté pod maskou divoké přírody. Všichni v městečku něco tají, každý vztah je komplikovaný a atmosféra je neustále nabitá neklidem a nepříjemným tichem.
Trpaslík (2017)
Zvláštní český příspěvek do světa televizních záhad. Trpaslík na zahradě obyčejné rodiny Staňkových začne plnit přání – a zároveň rozkládat každodenní realitu. Co je náhoda, co záměr? Co oběť a co dar? Prušinovský s Kolečkem tu vytvořili originální mix komedie, tajemna a surrealismu, který připomíná atmosféru filmů Davida Lynche, ale zachovává si ryze český smysl pro absurditu. Pod rouškou humoru se tu skrývá cosi znepokojivého a nejednoznačného.
V online světě je jako doma už od roku 2005. Rád píše o nových technologiích a věnuje se tématům, které rezonují současností. Jeho články najdete v několika dalších magazínech, které provozuje.