Elektromobil: Drahý na koupi, levný na provoz?
Jestli v dnešním automobilovém světě existuje nějaký nezpochybnitelný trend, je to nástup elektromobility. Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale zdá se, že to je tak všechno, co s tím v tuto chvíli můžeme dělat. Pojďme se tedy na elektromobily podívat optikou peněz.
Pořizovací náklady
Peníze jsou totiž tím hlavním, co většina z nás při provozu auta řeší. Nikdo přece nechce platit zbytečně. A to je také možná první úskalí, na které elektromobily nejen u nás narážejí. „Vždyť jsou přece o poznání dražší než auta se spalovacím motorem, tak kdo by to dobrovolně kupoval?“ Tuto větu jste už určitě někde četli, nebo slyšeli a je na ní mnoho pravdy.
Už dávno jsou však pryč doby, kdy jste za cenu elektromobilu mohli mít dvě srovnatelná spalovací auta. Rozdíl v ceně se dnes pohybuje jen v jednotkách či nižších desítkách procent. Někdy je dokonce cena takřka totožná. Pokud vám bude stačit menší dojezd, tedy menší (a levnější) baterie, můžete mít Škodu Elroq za podobné peníze jako Škodu Karoq, stejně jako Enyaqa a Kodiaqa.
Jistě, veřejnost tak nějak očekávala, že k tomu sblížení cen dojde zlevňováním elektromobilů a nelibě neseme, že minimálně stejným tempem naopak zdražují auta se spalovacími motory. Tlak na emise výrobu konvenčních aut zkrátka prodražuje a automobilky dělají, co mohou.
Jenže to se bavíme jen o nových autech. Většina Čechů ale nová auta nekupuje a jejich revírem jsou autobazary. A tady se situace kolem elektromobilů otáčí. Kupující ojetých vozů totiž patří ke konzervativnějším, a tak poptávka po ojetých elektromobilech není kdovíjak velká. Kde nabídka vítězí nad poptávkou, tam klesá cena, a tak hodnota ojetých elektromobilů míří dolů skutečně mnohem strměji než u běžných vozidel se spalovacím motorem. Co vadí jejich vlastníkům, potěší kupující. Například pětiletý Renault Zoe bude jen o pár desítek tisíc korun dražší než stejně staré Clio, i když je v cenících kdysi dělilo několik stovek tisíc.
„Pohonné hmoty“
Jedna věc je ale auto koupit a druhou věcí je auto provozovat. Tady samozřejmě přicházejí na řadu argumenty proti elektromobilům ve smyslu omezeného dojezdu a dlouhého nabíjení. Optikou peněz je pak situace následující:
Moderní elektromobil v kombinovaném provozu spotřebuje obvykle kolem 15 kWh elektrické energie na 100 km. Při dnes obvyklé ceně na nabíječkách 8,-Kč/kWh hovoříme o nákladech ve výši 1,2 Kč/km. O něco dražší je pak nabíjení na rychlonabíječkách. Stále se však bavíme o ceně významně nižší, než jsou přibližně 2 koruny na kilometr u dieselů a více než 2 koruny na kilometr u aut spalující benzin.
Tato situace však nemusí trvat dlouho a navždy tu nebude téměř jistě. V ceně benzinu a nafty je totiž zahrnuta i tzv. spotřební daň, která činí 12,84 Kč/l, resp. 9,95 Kč/l. Jakmile stát začne promítat například náklady na údržbu silnic i do ceny provozu elektromobilů, karta se samozřejmě obrátí.
Servis
Třetí důležitou položkou v rozpočtu, kterou majitelé aut řeší, jsou náklady na údržbu, tedy na servis. V tomto případě by se zdálo, že všechny výhody jsou na straně elektromobilů, ale není tomu úplně tak. Stejně je však pozitiv skutečně hodně. Za obvyklé náhradní díly majitelé elektroaut rozhodně ušetří. Motor obsahuje zlomek pohyblivých částí, zapomenout můžete na katalyzátor, filtr pevných částic, vstřikovače, ventily… Po mechanické stránce se na elektromobilu skutečně nemá moc co pokazit.
K tomu si přijdete snížené náklady na pravidelnou údržbu, protože motorový olej každý rok elektromobil také měnit nepotřebuje a třeba brzdy vydrží skoro navždy, protože o zpomalování se v drtivé většině případů stará rekuperace.
Jak už tušíte, je tu jedno velké ale. Toto ale hledejte na spodní straně vozu a jmenuje se akumulátor. Dnes už sice víme, že při správné péči vydrží mnoho let a klidně několik set tisíc kilometrů, ale faktem je, že dřív nebo později odejde. Náklady na jeho opravu, nebo dokonce výměnu mohou být astronomické.
Je tedy vlastnictví elektromobilu ekonomicky výhodnější než v případě vozu s konvenčním motorem? Takto jednoduše se odpovědět nedá. Koupí ojetiny dramaticky snížíte počáteční investici, ale zároveň musíte počítat s rychlejším poklesem její ceny. Provoz elektroauta pak bude levnější do chvíle, než se objeví skutečně velké potíže s akumulátorem. Na statisticky relevantní odpověď, kdy to nejčastěji bývá, si ještě budeme muset počkat.
