Ikonický Ford Mustang – půl století svalů

Jeden z nejúspěšnějších Fordů historie je na trhu více jak 50 let. V současné době se prodává šestá generace, o kterou je mimořádný zájem i v České republice. V čem spočívá jeho nynější úspěch? Zcela jistě v kultu, jejímž strůjcem je první generace a na který navázala generace pátá.

Trefa do černého (1964 – 1973)

První Mustang vstoupil na americký trh v roce 1964. Byl to sice rok, kdy Američané zasáhli do války ve Vietnamu, mnoho z nich však ve stejné době žilo svůj „American Dream“ (americký sen). Mustang byl prvním z řady vozů, pro které se díky typické konstrukci s dlouhou přední kapotou a silným motorem vžilo označení „pony car„. Známý je také výraz „muscle car„. Ten označuje silné kompaktní sedany s pohonem zadních kol a osmiválcem pod kapotou.

mustang 1. generace
Mustang 1. generace. Foto: Pixabay

Mustang oslovil hlavně mladé Američany. Pro ty byl vůz lákavý cenou, výkonem i designem. V kombinaci s levnými pohonnými hmotami se automobil stal hitem a inspirací pro další značky, které na rychlo vymýšlely konkurenceschopné modely. Největšími rivaly Mustangu se staly Chevrolet Camaro představený v roce 1966 a Plymouth Barracuda z roku 1967. Pozadu nezůstal ani koncern GM a vytasil svalovce Dodge Challenger. Ford nelenil a současně s Mustangem vyráběl podobně sportovně laděné kompakty Ford Maverick, Mercury Cougar nebo menší Ford Capri.

První generace sjížděla z výrobních linek devět let, tedy do roku 1973. Pro mnohé automobilové nadšence je právě tato generace tou nejlepší. Za první rok se vyrobilo milion kusů. V letech 1967 – 1969 se vyráběla verze Shelby GT500 a vrchol přišel roku 1971, kdy byla představena verze BOSS o výkonu 280 kW a motorem V8 o objemu 7 litrů.

Dlouhé hledání identity (1974 – 2005)

Další generace přišla v roce 1974 současně s ropnou krizí. Nestabilita trhu poznamenala mnoho značek a Ford nevyjímaje. Relativní neúspěch druhé generace „divokého koně“ ale nezpůsobila pouze tato krize. Mnoho kritiků negativně komentovalo design vozu a sám Ford měl na menších prodejích podíl tím, že prodával model Capri na americkém trhu, i když byl původně určen jen pro Evropu. Během krize lidé nekupovali silná auta s velkou spotřebou a tak Mustang dostal jen šestiválec s výkonem 129 kW. Osmiválec se objevil až v roce 1978 s modelem Cobra R, ale výkon zůstal stejný. Paradoxně krize nakonec Mustangu pomohla. Ostatní značky skomíraly, ale „divoký kůň“ si své zákazníky přesto nalézal, a tak se zbavil části konkurence.

Už v roce 1978 přišla na trh další generace, který se vyráběla až do roku 1993. Hranaté tvary charakterizovaly dobu přelomu 70. a 80. let, ale v devadesátých letech už byly poněkud „out“. Automobilka od poloviny osmé dekády hledala řešení, jak zastavit propadající se prodeje modelu, které byly zapříčiněny stoupající cenou pohonných hmot. Pro vývoj další generace se proto spojila s japonskou Mazdou. V plánu bylo vyvinout model na společných základech s Mazdou MX-6, k čemuž však nedošlo. Výsledkem byl pouze facelift v roce 1987 a z Mazdy vzešel Ford Probe, který nahradil model Capri.

Čtvrtá generace nakonec přišla až v roce 1994 a svým vzhledem moc neodkazovala na typické „muscle cars“, i přesto, že stejně jako předchozí generace, nabízela vidlicový osmiválec.

Návrat ďábla (2005 – současnost)

mustang 5. generace
Mustang 5. generace. Foto: Pixabay

Pátá generace byla světu představena na konci roku 2004, kdy Mustang slavil 40 let existence. Ford konečně ukázal vůz, který se hrdě a na první pohled dal označit jako 100% „muscle car“. Robusní a drsný retro vzhled ukončil mustangovo tápání. Pod kapotou se od počátku výroby ukrývaly osmiválce a nejsilnější verze Shelby GT500 s objemem motoru 5,8 litrů, vyráběná mezi roky 2012 a 2014, dodávala vozu výkon 494 kW a maximální rychlost 325 km/h!

Šestá a zároveň současná generace Mustangu (viz úvodní foto) vůz omladila a co se jeho exteriéru týče, ještě více přitvrdila. Vrcholnou motorizací je opět osmiválec, tentokrát o objemu pět litrů. Cena takového vozu je jeden milion korun, ale v porovnání s podobně výkonnými a nepraktickými supersporty je Mustang za hubičku. I možná proto jich na českých silnicích lze potkat stále více.

Konkurence

Od konce šedesátých let Mustangu hrdinně konkuruje již zmiňovaný Chevrolet Camaro, taktéž v šesté generaci a dražší Dodge Challenger, který v současnosti představil verzi Demon s neuvěřitelnými jízdními vlastnostmi. Demon zvládne stovku za 2,3 vteřiny a výkon se pohybuje někde kolem 1000 kW. Tomu odpovídá i jeho cena, která se vyšplhala přes 4 miliony korun.



Souhlas se soubory cookie pomocí Real Cookie Banneru