Nákupy v akci jsou v Česku již standardem
Český zákazník miluje slevy a nákupy akčního zboží. Maloobchodní řetězec, který by nepřinášel pravidelné akční nabídky, by v tuzemském prostředí v podstatě nemohl konkurovat ostatním. Kde se bere česká lačnost po slevách?
Akční ceny
Česko je malým trhem, přesto na něm působí mnoho velkých hráčů. Velká konkurence vede k tvrdému boji o zákazníka. Řetězce si tak v podstatě samy takto vychovaly tuzemské zákazníky. Z akcí postupně promovaných v devadesátých letech se rychle stala norma a najdou se i tací, kteří nakupují jen ve slevách. Výrazný podíl prodaného zboží ve slevách však může brzdit ekonomiku.
Podle analytické společnosti NielsenIQ, která sleduje vývoj promočních cen velkých obchodních řetězců, se podíl akčního zboží letos zvýšil už na 64 %. Před pěti lety to bylo 59 %. Nejvíce lidé kupují v akcích pivo, mléčné výrobky a kuřecí maso.
K nárůstu podílu akčního zboží za poslední roky přispěla podle analytiků vysoká inflace. Lidé začali být méně ochotní nakupovat za standardní ceny, které jsou optikou zákazníka až moc vysoké, přičemž akční ceny ještě dokáží akceptovat. Aktuálně se inflace sice snižuje a některé zboží zlevňuje, zákazník je však již vychován tak, že automaticky vyhledává výraznější cedule s produkty ve slevě. Naučit jej nakupovat za běžné ceny tak bude pro obchodníky velice těžké, možná i nemožné.
Ve většině zemí Evropy je ale praxe zcela jiná a zboží v akčních nabídkách je hlavně na západ od našich hranic považováno za něco výjimečného.
Slevy na internetu
Chování zákazníků při online nakupování je jiné. V případě nákupu potravin z rozvážkových služeb se tolik na slevy nezaměřují. U ostatního zboží však ceny u různých e-shopů porovnávají v různých srovnávačích. Odkud ve finále nakoupí, rozhoduje právě cena, ale i renomé internetového obchodu.
Fenoménem posledních let jsou slevové kupony, které známé řetězce nabízejí svým zákazníkům. Většinou jde o kód, který platí v určitém časovém rozmezí a lze s ním nakoupit s výraznou slevou. V současnosti poskytují slevové kódy v podstatě všechny známé značky od módních řetězců až po lékárny.