Suezský průplav představuje klíčovou dopravní tepnu světového byznysu

Suezský průplav, otevřený v roce 1869, je jednou z nejvýznamnějších vodních cest na světě. Tento umělý průplav, dlouhý přibližně 193 kilometrů, spojuje Středozemní moře s Rudým mořem a umožňuje lodím rychlejší cestu mezi Evropou a Asií, aniž by musely obeplouvat Afriku.

Tisíce lodí a miliardy tun zboží ročně

Každý rok propluje Suezským průplavem okolo 18 000 lodí. Jedná se o širokou škálu plavidel, od obrovských kontejnerových lodí se zbožím z východní Asie přes tankery až po menší obchodní plavidla. Průplav má zásadní význam pro světový obchod, protože tudy prochází přibližně 12 % celkového objemu globálního zboží. Mezi nejčastěji přepravované komodity patří ropa, zemní plyn, potraviny a spotřební zboží.

Význam Suezského průplavu se ukázal i v roce 2021, kdy byla tato vodní cesta na několik dní zablokována kvůli uvíznutí kontejnerové lodi Ever Given. Incident způsobil výrazné narušení globálních dodavatelských řetězců a ukázal tak, jakou klíčovou roli má průplav na světovou ekonomiku. Rok 2021 byl zároveň i rekordním rokem průplavu – bylo jím přepraveno 1,27 miliardy tun zboží, které vezlo celkem 20 694 lodí.

Suezský průplav generuje významné příjmy pro Egypt, jenž za průjezd lodí vybírá poplatky. Tyto příjmy jsou důležité pro tamní ekonomiku, protože kromě turismu přispívají k financování státního rozpočtu a rozvoje infrastruktury v zemi. Průplav je ale klíčový jak pro evropskou, tak čínskou ekonomiku. Například náš stát, který je považován za skladovou velmoc, využívá stále rostoucí trendy nákupu ze zemí třetího světa. Například firma GOM se dovozem zboží z Číny zabývá velmi dopodrobna.

Náročná stavba průplavu a jeho časté rozšiřování

Suezský průplav se stavěl celkem deset let. Výstavba začala v roce 1859 a dílo bylo otevřeno 17. listopadu 1869. Projekt vedl francouzský diplomat a inženýr Ferdinand de Lesseps, který získal koncesi na stavbu od egyptského místokrále Saída Paši.

Stavba byla velmi náročná, a to jak z technického, tak z logistického hlediska. Pracovalo na ní přibližně 1,5 milionu dělníků, z nichž mnozí byli rekrutováni z Egypta. Pracovní podmínky byly velmi těžké a došlo k mnoha úmrtím v důsledku nemocí a vyčerpání.

Během historie se průplav několikrát rozšiřoval a prohluboval, aby pojal co největší objem nákladu. Největší modernizační projekt v historii průplavu byl dokončen v roce 2015, kdy byl otevřen tzv. „Nový Suezský průplav“. Tento projekt zahrnoval výstavbu nového, paralelního kanálu v délce přibližně 35 kilometrů, a také rozšíření a prohloubení stávajícího průplavu na dalších úsecích. Projekt zkrátil dobu čekání lodí a zvýšil kapacitu průplavu, což umožňuje proplutí více než dvojnásobného počtu plavidel.



V online světě je jako doma už od roku 2005. Rád píše o nových technologiích a věnuje se tématům, které rezonují současností. Jeho články najdete v několika dalších magazínech, které provozuje.

Petr Kutka

V online světě je jako doma už od roku 2005. Rád píše o nových technologiích a věnuje se tématům, které rezonují současností. Jeho články najdete v několika dalších magazínech, které provozuje.