Jak poznat, že odchází turbo?
Když odejde turbo, je to problém. Ač lze životnost turbodmychadla prodloužit správným přístupem a dodržováním určitých zásad, nikdy nezabráníme jeho konci. Jak tedy poznat, že zrovna vaše turbo je před smrtí? A kdy je vhodné jej vyměnit za nový díl, případně jej nechat repasovat? Vše podstatné se dozvíte v dnešním článku.
Zapojte zrak, sluch a především cit
Začneme sluchem. Turbo přestává fungovat ve chvíli, kdy začne přisávat olej do sání a tím i nastává vůle hřídele, na kterém jsou turbíny. Nebude to trvat moc dlouho a turbíny začnou škrtat o plochu skříně, turbo začne být hlučné a materiály se začnou tím pádem více opotřebovávat. Předzvěst konce.
Jestliže uslyšíte pískání, je dost pravděpodobné, že bude problém s vyvážením rotoru. Turbodmychadlo může dosahovat až 150 000 otáček za minutu. V tomto případě pak sebe menší odchylka ve zmíněném vyvážení rotoru může zapříčinit pískavý zvuk.
Na řadu přichází cit. Jestliže máte ve svém autě turbo s naklápěcími lopatkami, často se zanáší karbonem. Jde o běžný jev. Důsledkem je pak nesprávné fungování turba. Pocítíte to jeho nefunkčností při nízkých a vysokých otáčkách. Toto poškození lze snadno zjistit při volnoběhu, kdy pouhým pohledem na otáčkoměr je patrné, že není něco v pořádku. Dalším efektem může být to, že turbo se projevuje při chodu motoru nepravidelnými otáčkami, což sebou může přinést i nepříjemné vibrace.
Pouhým zrakem lze identifikovat, že turbodmychadlo dosloužilo. Jestliže uslyšíte nepříjemné zvuky, pískání nebo i jiný nezvyklý hluk, je důležité odhalit příčinu. Po vyjmutí turba je turbo značně opotřebované, což pozná i naprostý laik. V tom případě je potřeba hledat turbodmychadlo nové. Při nižším poškození postačí i repas.
Axiální vůle
Jak dojde ke vzniku vůle? Přeci poruchou kluzného ložiska v rotoru. Rotor turba pracuje vysoko nad horní hranicí konstrukčně přístupných otáček. V tento moment dojde ke kolizi rotoru se skříní turbodmychadla a závada je na světě.
Nečistoty jsou všude
Posledním výrazným ovlivnitelem životnosti turbodmychadla jsou jako u většiny materiálu – nečistoty. Včasnou výměnou vložky vzduchového filtru zamezíte nevratnému poškození turba. Zanesená vložka způsobí menší objem nasávaného vzduchu a tím větší šanci pro průnik nečistot na rotor turbodmychadla. Uslyšíte-li velký hluk, je velmi pravděpodobné, že dochází k výraznému opotřebovávání hran turbíny a v krajním případě může dojít i k jejímu zničení.
Co dělat, když turbo přestane fungovat?
Pokud přestane turbodmychadlo vykonávat svou činnost, je načase jej vyměnit, případně repasovat. S tím vám pomůže flexamiauto.cz. Ve FlexaMi Auto se zabýváme prodejem repasovaných turbodmychadel pro všechny typy osobních a užitkových vozů. Zajistíme i jednotlivé díly pro vaše turbodmychadlo. Společně najdeme nejsnazší cestu k tomu, jak vás rychle a levně vrátit zpět na silnici.