Copywriting – dá se vydělat psaním na zakázku?

Sen mnoha lidí je práce z domova. Zní to jako idylka, ale v dnešní digitální době je to v podstatě možné. V tomto článku se zaměříme na to, zda se lze z domova uživit psaním a jak na to. Pro psaní textů určených pro internet se vžil termín copywriting. Jde o psaní webových textů na zakázku, přičemž výsledek má být zpravidla výdělečný nebo podpůrný – má zvýšit návštěvnost, zlepšit image značky a nebo jen udržovat nějaký magazín při životě. Nejčastější variantou je ale první možnost, kdy text většinou propaguje formou odkazu nějaký výrobek nebo firmu.

Předpoklady pro copywriting

Hned na začátek je potřeba upozornit na to, že psaním se opravdu nemůže živit každý. Předpokladem pro copywriting není jen internet a počítač, ani dokonalá gramatika a stylistika. Úspěšný copywriter samozřejmě musí mít připojení na internet, výbornou češtinu, ale navíc musí skvěle formulovat vlastní myšlenky, psát poutavě pro čtenáře a respektovat požadavky zadavatele. Dále by měl ovládat základy SEO problematiky. Pokud všechno splňujete, je to skvělé, ale stále to nemusí stačit. Sehnat si práci jako copywriter není jen tak, protože potenciální zaměstnavatelé chtějí zkušenosti a reference. Jenže kde je vzít, když s psaním teprve začínáte?

Tržiště textů – psaní článků na zakázku

Dnešní začínající copywriteři sázejí na online služby, které zprostředkovávají kontakt mezi textařem a zadavatelem. Služby jako Stovkomat, Copywriting.cz apod. si za zprostředkovaný obchod účtují provizi, ale pro začínajícího copywritera jsou skvělou možností, jak na sebe upozornit. Cenu za text, zpravidla za jednu normostranu určuje kupující a nebo se lze na ceně dohodnout. Nečekejte však závratné částky. Obvyklá cena za normostranu se pohybuje okolo 70 Kč, a tak je potřeba se alespoň ze začátku hodně ohánět a také mít štěstí, aby si kupující vybral právě vás v případě, že nemáte žádné reference. Pokud se osvědčíte, což se projeví dobrým hodnocením, zakázek získáte více.

My jsme vyzkoušeli jak nakupování textů, tak jejich psaní a nejvíce se nám líbí systém služby copywriting.cz. Jako textař zde můžete čekat na poptávky, aktivně se o ně hlásit, nebo přímo nabízet hotové texty. Pokud se osvědčíte, kupující si pak mohou objednávat texty přímo od vás a nebudete muset čekat na poptávky. Jako kupující vítáme možnosti hodnocení copywriterů i jistotu, kterou systém dává. Vše je přehledné a při poptávce článku můžeme vybírat z dostatku copywriterů. Navíc se vždy snažíme dávat šanci i novým copywriterům bez referencí. Pokud se nám text nelíbí, nemusíme ho přijmout. Copywriteři také pružně reagují na požadované korekce.

laptop
Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

Výhodou pro copywritery je jistě fakt, že nemusí (ale mohou) být OSVČ. Dobří textaři si tak mohou přivydělávat třeba při studiu.

Hledá se copywriter

Získáte-li reference a budete mít dostatek odkazů na vámi napsané články, zkuste hledat pracovní nabídky na externího copywritera přes portály nabízející inzerci na práci zdarma. Nabídky typu „hledá se externí copywriter“ se čas od času objevují, ale opět musíte mít štěstí, aby si inzerent vybral právě vás. Z vlastní zkušenosti víme, že na podobný inzerát odpovídají desítky až stovky copywriterů.

Další možností je přímé oslovování SEO firem, které často textaře hledají a většinou kontaktují copywritery z vlastní databáze a až poté, co nikoho nenajdou, si dávají inzerát. Buďte proto aktivní. Může se vám to vyplatit.

Pro práci externího copywritera je zapotřebí živnostenské oprávnění. Někdy stačí pouze dohoda o provedení práce. Výhodou takové spolupráce je lepší ohodnocení než skrze webové tržiště. Odměnu většinou určuje zadavatel, a to buď za normostranu nebo za hodinu práce. Tak hodně štěstí!

Závěr – dá se opravdu psaním na zakázku vydělat?

Ano, ale cesta k takovému úspěchu je dlouhá a trnitá a ne každý ji zvládne. Výsledek je však takový, že můžete pracovat klidně z postele. Chce to trpělivost, píli a odvahu. Pokud budete opravdu dobří textaři, kupující se na vás budou opakovaně obracet a vy získáte kvalitní ohodnocení, díky kterému obdržíte nové a nové zakázky.



V online světě je jako doma už od roku 2005. Rád píše o nových technologiích a věnuje se tématům, které rezonují současností. Jeho články najdete v několika dalších magazínech, které provozuje.

Petr Kutka

V online světě je jako doma už od roku 2005. Rád píše o nových technologiích a věnuje se tématům, které rezonují současností. Jeho články najdete v několika dalších magazínech, které provozuje.