EET pokladna s platebním terminálem – uvažujete o jejím pořízení? Co vše by takový přístroj měl nebo mohl mít?

Platba kartou je stále rozšířenější platební metodou a koronavirová epidemie tento trend ještě znásobila. Příští vlna EET pak přinutí spoustu podnikatelů přijímajících platby v hotosti pořídit si EET pokladnu. Zároveň ale s přihlédnutím k rostoucímu objemu plateb kartou řada z nich sáhne rovnou po platebních terminálech. Podle jakých kritérií pak takový terminál vybírat, aby co nejlépe odpovídal potřebám vašeho podnikání, na to se podíváme vzápětí.


EET pokladna s platebním terminálem bude znamenat poplatky

Určitý zlomek z každé částky připadá u platebních terminálů vždy jeho dodavateli. To dokáže řadu obchodníků odradit od jejich pořízení. Na druhou stranu, neposkytovat možnost platby kartou zase může odradit spoustu potenciálních zákazníků. Částka, kterou tito zákazníci při svých nákupech zaplatí, pak klidně převýší částku ušetřenou na (ne)provozování terminálu. Vždy je proto třeba zvážit pro a proti.

Pokud se pro terminál nakonec rozhodnete, na výběr se vám nabízí jak terminály s fixním, tak proměnlivým poplatkem. V prvním případě, jak jméno napovídá, platíte při každé tržbě stejný poplatek, jehož výše se mění podle dodavatele terminálu – v průměru se pohybuje mezi 1-2% z transakce, ale narazíte i na terminály, u nichž je tato částka nižší.

Proměnlivý poplatek se pak mění v závislosti na tom, jakou platební kartou klient platí, zda jde o kartu kreditní či debetní a jakého je původu (například u karet vydaných v Evropské Unii platíte méně ve srovnání s kartami mimo ni).

Má terminál nějaký limit na minimální poplatky?

U některých terminálů je stanoven minimální poplatek za platbu. Někde je minimální poplatek za platbu stanoven fixně (třeba 1-2 koruny). To teoreticky znamená, že i kdybyste platili třeba jen desetikorunu, dodavatel terminálu si jednu či dvě koruny z této částky jako minimální poplatek strhne. To spoustu podnikatelů, zejména těch prodávajících zboží v hodnotě třeba jen desítek korun, dokáže od pořízení takových terminálů (a právem) odradit. Případně je to přiměje k odmítání takovýchto malých plateb kartou.

Naštěstí ale jsou i terminály, které s minimálními poplatky nepracují – pokud prodáváte levné zboží, stojí za to poohlédnout se právě po takových!

Jak je to s paušálem?

Kromě poplatků z jednotlivých transakcí bude řada dodavatelů terminálů vyžadovat také platbu měsíčního paušálu. Nemusí to být ale pravidlem – takové řešení by se ostatně třeba sezónním prodejcům ani nevyplatilo. Někteří dodavatelé proto nabízí i terminály bez paušálu – toto řešení rozhodně stojí za pozornost.

Jaké další věci lze zohlednit?

  • Možnost přijímání e-stravenek. Stravenky v elektronické podobě jsou stále populárnější a je třeba s nimi počítat.
  • Rychlost připsání platby na váš účet. Obvykle se pohybuje v rozmezí od dvou do osmi pracovních dnů, podle konkrétního terminálu může být ale i rychlejší.
  • Schopnost přijímat cizí měny. Většina zařízení by toho měla být schopna.

Po kterém zařízení tedy sáhnout?

To je zároveň otázka toho, jak podnikáte. Pokud máte kamennou prodejnu a vícero zákazníků denně, třeba se vám již vyplatí sáhnout po stacionárním pultovém terminálu. V ostatních případech volte snadno přenosné platební terminály. Nezapomeňte ale také na tiskárnu účtenek, kterou budete v každém případě potřebovat pro všechny zákazníky, kteří platí v hotovosti.

Možná ale nechcete pořízení terminálu ani fyzické pokladny řešit. Pokud přijímáte jen omezený počet plateb, třeba vám bude stačit pořízení jednoduché aplikace do mobilu, PC či tabletu. Takovou aplikací je například Leeto.cz.

Řešíte nebo budete řešit EET? Jeho další vlna přijde již na počátku roku 2021. Jak se chystáte vy?