Česko jako skladová velmoc. Hrozí odliv zahraničních firem?

Česko si za poslední dekády vybudovalo pověst země skladů. Není se čemu divit. Strategická poloha naší republiky přímo vybízí zahraniční společnosti k rozvíjení svého byznysu zejména v okolí Prahy a na Plzeňsku. Tím, jak se Česko pro investory stalo atraktivní lokalitou, zvýšila se i kvalita tuzemských služeb v oblasti logistiky a skladování. V souvislosti s inflací a celkovým zvyšováním nákladů se proto některé firmy poohlížejí po levnějších lokalitách, jako je třeba Polsko.

Praha je drahá, ale firmy jsou ochotné za prémiovou lokalitu stále platit

Právě sousední Polsko nám konkuruje nižšími náklady na práci a i levnějšími nájmy skladových prostor. Současně automotive, dosud jakási páteř naší ekonomiky, prochází nebývalými proměnami, což vede některé výrobní společnosti k přesunu do jiných lokalit. Po dlouhé době se například uvolnily i některé sklady u Mladé Boleslavi, což bylo až dosud v podstatě nemyslitelné. Máme se obávat?

Panika zřejmě není na místě. Oproti západní Evropě se ceny za pronájem skladových prostor v Praze v posledním roce nezvýšily tak výrazně. Naopak prudký nárůst mohli zaznamenat ve Varšavě. Praha i tak zůstává výrazně dražší, ale firmy jsou stále ochotné platit prémii za strategickou polohu a výbornou infrastrukturu. Chválí si rychlé spojení s Německem zejména díky dálnici D5 i blízkost moderní metropole.

Velký odliv zahraničních společností by proto hrozit neměl. Naopak se na trhu objevuje mnoho nových hráčů v oblasti rozvozu potravin. Daří se firmám, jako je Košík nebo Rohlík. Na trh také vstoupil německý Kaufland. Nicméně neočekávané „černé labutě“ mohou toto nastavení změnit.

Pro udržení konkurenceschopnosti je nutné modernizovat dopravní infrastrukturu

Česko by proto mělo rychle dobudovat dálniční síť a na místě je i modernizace železniční sítě. Firmám neustále rostou náklady ať už třeba za energie nebo za pracovní sílu. Aby byly i nadále ochotné platit, je potřeba jim připravit odpovídající podmínky. Pokud je nedostanou, půjdou jinam.

Z mezinárodního hlediska musíme být i nadále konkurenceschopní a nesmíme se spoléhat jen na naši výhodnou polohu. Zahraniční společnosti se v posledních letech zaměřují na mezinárodní tendry a strategická poloha již nemusí být tím největším lákadlem.



V online světě je jako doma už od roku 2005. Rád píše o nových technologiích a věnuje se tématům, které rezonují současností. Jeho články najdete v několika dalších magazínech, které provozuje.

Petr Kutka

V online světě je jako doma už od roku 2005. Rád píše o nových technologiích a věnuje se tématům, které rezonují současností. Jeho články najdete v několika dalších magazínech, které provozuje.