Jak zjistit návštěvnost cizího webu zdarma
Běžného brouzdala na internetu zpravidla návštěvnost nějakého webu nezajímá. Jiné je to ovšem v případě, kdy uvažujete o inzerci na nějakém webovém portálu, nebo když sami takový portál provozujete a chcete vědět, jak je na tom konkurence.
Dá se vůbec přesně změřit návštěvnost webu?
Než se podíváme na to, jak zjistit návštěvnost cizích stránek, je potřeba objasnit nejčastější základní pojmy týkající se měření návštěvnosti webu a jak k nim přistupovat.
- počet návštěvníků (nebo také uživatelů/unikátních uživatelů) = Jedná se o jeden z nejdůležitějších a také nejpřesnějších termínů. V podstatě má tento termín udávat počet čtenářů, ale jak si povíme níže, nelze k tomuto číslu přistupovat jako k přesnému počtu opravdových lidí, kteří v daném období vstoupili na web.
- počet návštěv = Udává číslo vstupů na stránky za dané období. Pro jednodušší vysvětlení uvedeme příklad: Jeden člověk si prohlíží vaše stránky jednou ráno a jednou odpoledne. V dané metrice jde o jednoho návštěvníka a zároveň o dvě návštěvy. Interval, který je potřebný pro rozlišení jedné a více návštěv je u většiny analytických nástrojů 30 minut.
- počet zhlédnutých stránek = Jedná se o počet shlédnutých stránek na webu. Tento údaj není nikterak důležitý. Využívá se například při výpočtu ceny reklamy za tisíc shlédnutých stránek.
- počet reálných návštěv = Tuto metriku používá Netmonitor a je obdobou počtu návštěv (uživatelů) v Google Analytics.
Nicméně na rovinu. Žádné z těchto čísel vám nepoví přesný počet skutečných lidí, kteří navštívili dané webové stránky. Existuje mnoho důvodů, proč tomu tak je. Údaje jsou zkreslené tím, že lidé používají více zařízení za den (mobily, tablety…), ale také mají stejné IP adresy s jinými uživateli. Nehledě na to, že každý analytický nástroj využívá jiné technologie, které údaje zpracovávají odlišným způsobem. Pokud srovnáte údaje z Google Analytics a z AW stats, možná vás překvapí rozdíl v uvedeném počtu návštěv nebo návštěvníků. V případě těchto dvou nástrojů je odchylka daná způsobem měření. Počítejte proto vždy s tím, že udávané číslo je pouze hodnotou, která se snaží přiblížit skutečnosti.
Návštěvnost webu chceme znát proto, abychom zjistili, jak si stránka vede ve vysoce konkurenčním prostředí. To, zda lidé stránky navštěvují, nebo je web na okraji zájmu, je dobré vědět a v podstatě nevadí, že jde o přibližný údaj. Nyní se podíváme na to, jak je důležité znát návštěvnost cizího webu jak z hlediska inzerenta, tak z hlediska analýzy konkurence.
Obrázky ukazují mobilní verzi Google Analytics a statistiku návštěv ve WordPressu.
Chci inzerovat na webových stránkách
Pomineme-li PPC reklamu nebo posílení značky pomocí linkbuildingu, je inzerce na vybraných webových magazínech jednou z možností, jak o sobě dát vědět. Obzvláště na úzce zaměřených navštěvovaných tématických magazínech je inzerce většinou efektivní. Je-li stránka vysoce specializovaná (např. na numismatiku), pro efektivní inzerci stačí pár stovek návštěvníků za den. U obecnějších lifestylových magazínů nemusí stačit ani tisíce návštěvníků denně, ale vždy také záleží na tom, kolik chcete do reklamy investovat a co od ní očekáváte.
Pokud chcete na konkrétním webu investovat do reklamy, kontaktujte jeho provozovatele. Pokud je seriózní, poskytne vám na vyžádání dostupná čísla. Ideálně chtějte printscreen z analytického nástroje, který provozovatel používá. Nespokojte se s aktuální návštěvností, ale chtějte průměrné číslo za několik posledních měsíců. Zaměřte se jak na návštěvy, tak na návštěvníky. Jestliže se majitel bude vykrucovat od poskytnutí těchto dat, obchod neuzavírejte a hledejte jinou stránku, kde reklamu umístíte.
Proč ale zjišťovat návštěvnost webových stránek, když dostanete čísla od jejích provozovatele? Upřímně řečeno, pro jistotu. Existuje mnoho povídálků, a tak pokud se vám něco nezdá, můžete si web proklepnout. Stále ale mějte na paměti výše uvedená čísla, ke kterým se dopátráte postupem, který vás naučíme, pravděpodobně nebudou stejná, ale na druhou nesmí být diametrálně odlišná. Není to ničí chyba ani záměr, ale to už víte z předchozí kapitoly.
Chci znát návštěvnost konkurence
V tomto případě není nejvhodnější možností kontaktovat provozovatele webu, aby vám potřebná čísla poskytl, a tak si musíte vystačit sami. Zjistit přibližnou hodnotu návštěvnosti webové stránky není žádná věda, tak jdeme na to.
Zjištění návštěvnosti cizího webu pomocí SimilarWeb
Nástroj, který by vám přímo vyplivl návštěvnost všech internetových stránek neexistuje. V Česku můžete zkusit Netmonitor nebo archaický Toplist, ale v takovém případě musí být daný web v některé z těchto služeb zaregistrován.
Pro všechny webové stránky na světě může celkem dobře posloužit online nástroj SimilarWeb.com, který vypočítá podíl návštěvnosti jednotlivých stránek z celkového provozu světového internetu. Tento podíl pak třídí tak, že každé stránce připadne číslo (rank), které určuje světové a lokální (Česká republika) pořadí v návštěvnosti za poslední měsíc. Teď se podíváme na to, jak z této hodnoty určit přibližnou návštěvnost.
Mám vlastní webové stránky
Pokud hledáte čísla konkurentů, pak máte vlastní webové stránky a znáte jejich návštěvnost. Dejme tomu, že máte 800 unikátních návštěvníků a 1000 návštěv denně za poslední kalendářní měsíc. SimilarWeb váš web ohodnotil „Countryrankem“ 35,100. To znamená, že je před vámi 34 099 navštěvovanějších webů v České republice. Nyní klikněte na tlačítko „+ Compare“ a zadejte URL webu, který chcete proklepnout. Výsledek je 68,332. To znamená, že si vedete o dost lépe než konkurence, ale automaticky to neznamená, že máte jednou tolik větší návštěvnost. Vždy myslete na to, že uvedené číslo uvádí podíl z celkové návštěvnosti v České republice. Jak se dopátrat konkrétnějšího čísla uvede další kapitola.
Nemám vlastní webové stránky
Jestliže nemáte možnost porovnání s nějakou webovou stránkou, můžete se podívat, zda SimilarWeb neuvádí u stránky odhadovanou návštěvnost (viz obrázek). Pokud ne, zkuste si proklepnou různé weby a snažte se hledat podobnou hodnotu výsledného ranku. Tímto způsobem se dopátráte přibližné návštěvnosti webové stránky.
Příklad: Zkusili jsme to s webem, kde Google Analytics udává 16 000 návštěv za měsíc. Podle ranků SimilarWeb jsme ale došli na hodnotu něco přes 20 000, takže počítejte, že odchylka může být klidně i 30 %.
Co dále ví SimilarWeb?
- traffic countries – z jaké země jsou návštěvníci webu
- traffic sources – odkud návštěvníci na web přišli – přímý vstup, vyhledávání, sociální sítě atd.
- některá vyhledávaná slovní spojení, která přivedla návštěvníky na web
- z jakých sociálních sítí návštěvníci přišli
- podobné webové stránky a pár dalších detailů
SimilarWeb provozuje anglická společnost, a i to je jedním z mnoha důvodů, proč data nejsou konkrétnější. Nicméně jak se říká – lepší něco než nic.
V online světě je jako doma už od roku 2005. Rád píše o nových technologiích a věnuje se tématům, které rezonují současností. Jeho články najdete v několika dalších magazínech, které provozuje.