Velké firmy chtějí bojovat proti dezinformačním webům

Je rok 2018 a dezinformačních a manipulativních webů stále přibývá. Cílem takových stránek je přesvědčit čtenáře o tom, že publikovaný materiál je pravdivý. Tvůrci těchto portálů nenápadně využívají vlnu strachu a nejistoty a přesvědčivou formou se snaží čtenáře zmanipulovat ku prospěchu vlastnímu a nebo ku prospěchu třetí strany, která obvykle za podobným webem stojí. Často jsou manipulativní články protkány pravdivými informacemi nebo jsou stránky kombinací klasických zpráv a dezinformací.


internet a dezinformaceDezinformační weby si záměrně neověřují zdroje, a pokud na zdroje odkazují, pak je to většinou na jiný zahraniční web s podobně problematickou tématikou. Další a celkem novou praktikou těchto stránek je vytváření dojmu, že naopak seriózní média záměrně lžou a překrucují fakta. Internet je svobodné médium a v demokratické společnosti je svoboda slova jedním ze základních pilířů tohoto uspořádání. Záměrná lež už ovšem není demokracií, a tak dezinformační a manipulativní weby stojí těsně před hranicí opravdové lži. Autoři používají typický sloh založený na spekulacích, polopravdách a neověřitelných tvrzeních. Cílí na publikum, které těmto textům bezmezně věří a nebo si neumí zdroje ověřovat. Smutným faktem je, že největší dezinformační web v České republice má několik miliónů vstupů za měsíc.

Regulovat tyto weby v podstatě není možné, ale jisté řešení se nabízí. Dezinformační weby mají jistě bohaté sponzory, kterým jde o to, aby se určité informace šířily, ať už z touhy po zisku nebo po moci. Zcela jistě je ale nemají všechny a podstatnou částí jejich příjmu je reklama. Seznam.cz, provozovatel Skliku, před časem vydal informaci, že dezinformačním a manipulativním stránkám začne blokovat zobrazování jeho reklamy. Věřme, že je to první dobrý krok, který povede k ústupu těchto stránek.

Všeobecně mají webové stránky mnoho vstupů ze sociálních sítí a sociální sítě také potřebují peníze z reklamy. I Facebook, největší hráč v této oblasti, potřebuje investory. Jedním z velkých inzerentů je firma Unilever, která nyní dala ultimátum Facebooku a Googlu – pokud budete dále zobrazovat články a odkazy vedoucí na dezinformační nebo extremistické stránky, končíme u vás s inzercí. Facebook a Google by to sice nepoložilo, ale došlo by u nich ke ztrátě významného příjmu a je pravděpodobné, že by od těchto gigantů začaly odcházet i další firmy.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kupte si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 70 Kč
Zobrazit formulář pro nákup