Velké firmy chtějí bojovat proti dezinformačním webům

Je rok 2018 a dezinformačních a manipulativních webů stále přibývá. Cílem takových stránek je přesvědčit čtenáře o tom, že publikovaný materiál je pravdivý. Tvůrci těchto portálů nenápadně využívají vlnu strachu a nejistoty a přesvědčivou formou se snaží čtenáře zmanipulovat ku prospěchu vlastnímu a nebo ku prospěchu třetí strany, která obvykle za podobným webem stojí. Často jsou manipulativní články protkány pravdivými informacemi nebo jsou stránky kombinací klasických zpráv a dezinformací.


Dezinformační weby si záměrně neověřují zdroje, a pokud na zdroje odkazují, pak je to většinou na jiný zahraniční web s podobně problematickou tématikou. Další a celkem novou praktikou těchto stránek je vytváření dojmu, že naopak seriózní média záměrně lžou a překrucují fakta. Internet je svobodné médium a v demokratické společnosti je svoboda slova jedním ze základních pilířů tohoto uspořádání. Záměrná lež už ovšem není demokracií, a tak dezinformační a manipulativní weby stojí těsně před hranicí opravdové lži. Autoři používají typický sloh založený na spekulacích, polopravdách a neověřitelných tvrzeních. Cílí na publikum, které těmto textům bezmezně věří a nebo si neumí zdroje ověřovat. Smutným faktem je, že největší dezinformační web v České republice má několik miliónů vstupů za měsíc.

Regulovat tyto weby v podstatě není možné, ale jisté řešení se nabízí. Dezinformační weby mají jistě bohaté sponzory, kterým jde o to, aby se určité informace šířily, ať už z touhy po zisku nebo po moci. Zcela jistě je ale nemají všechny a podstatnou částí jejich příjmu je reklama. Seznam.cz, provozovatel Skliku, před časem vydal informaci, že dezinformačním a manipulativním stránkám začne blokovat zobrazování jeho reklamy. Tím se zastaví konverze za prokliky na reklamu, které mohou být značným zdrojem příjmu provozovatele webových stránek.

Všeobecně mají webové stránky mnoho vstupů ze sociálních sítí a sociální sítě také potřebují peníze z reklamy. I Facebook, největší hráč v této oblasti, potřebuje investory. Jedním z velkých inzerentů je firma Unilever, která nyní dala ultimátum Facebooku a Googlu – pokud budete dále zobrazovat články a odkazy vedoucí na dezinformační nebo extremistické stránky, končíme u vás s inzercí. Facebook a Google by to sice nepoložilo, ale došlo by u nich ke ztrátě významného příjmu a je pravděpodobné, že by od těchto gigantů začaly odcházet i další firmy.